10 способів, щоб зробити сучасні міста кращими: проєкти 2021 року
Незважаючи на те, що Covid-19 далі руйнує міське життя в усьому світі, деякі міста цього року продовжили впровадження трансформаційних — а в деяких випадках безпрецедентних — змін, спрямованих на покращення здоров’я, безпеки та загальної придатності для життя мешканців.
Лідери оголосили політики та ініціативи, спрямовані на вирішення розмаїтих проблем, від зміни клімату і до соціальної нерівності, та експериментували з найсучаснішими технологіями, щоб перенести свої міста в майбутнє. В багатьох випадках соціальні й економічні наслідки пандемії також змусили міста переосмислити те, як вони діяли раніше, та впроваджувати рішення, що кидають виклик статус-кво.
Ось 10 способів, як міста і люди в них, не лише продовжили рухатись уперед у неспокійному році, але й принесли мешканцям винахідливість та новації.
Архітектура: Переосмислення провітрювання будівель
У березні компанія Uber Technologies Inc. відкрила в Сан-Франциско нову штаб-квартиру: дві будівлі, вкриті склом та з’єднані прозорим небесним мостом. Але 180 скляних панелей, що вкривають більшу частину фасаду - це більше ніж просто естетика. Запроектовані новаційною з погляду технологій архітектурною фірмою SHoP Architects, вони протягом дня автоматично відчиняються і зачиняються, уможливлюючи природний приплив повітря та регулювання температури. Хоча ці наміри вперше було оприлюднено ще у 2015 році, дизайн спрямовано на дві найнагальніші кризи сьогодення: пандемію та зміну клімату. Поширення Covid-19 висунуло на передній план необхідність належної вентиляції в будівлях, в той час як міста наново переосмислюють свою залежність від тепла та кондиціювання повітря.
Скляні панелі штаб-квартири Uber Mission Bay забезпечують природний приплив повітря.
Джерело: SHoP Architects
Міське планування: «місто за одну хвилину»
Швеція, інспірована концепцією «місто за 15 хвилин», популяризованою мером Парижа Анною Ідальго у 2020 році, переосмислює планування кварталів за принципом «одна вулиця за один раз». Ініціатива «Вдосконалення вулиць» просуває ідею «місто за 1 хвилину» та запрошує місцеві громади стати співрозробниками планів власних вулиць. Якщо мета «міста за 15 хвилин» - це надання мешканцям доступу до речей першої необхідності в межах пішої або велосипедної доступності від їхніх домівок, то «місто за 1 хвилину» зосереджується на громадському просторі одразу за вхідними дверима. За допомогою консультантів та під час семінарів мешканці робитимуть свій внесок у рішення стосовно того, як використовувати цей простір, та до яких послуг вони хочуть мати доступ. Зараз цю концепцію тестують у кількох містах включно зі столицею Стокгольмом, проте шведський уряд планує поширити її по всій країні, щоб до 2030 року кожну вулицю зробити здоровою, сталою та сповненою життям.
Візуалізація дизайну вулиці «міста за одну хвилину».
Джерело: Utopia Arkitekter AB
Вода: торговельні автомати за поміркованою ціною
Доступ до води для деяких мешканців неформальних поселень у Найробі, де картелі продають її за вкрай завищеними цінами, нарешті може стати легшим. Місто перебуває на завершальній стадії програми встановлення 10 торговельних автоматів у нетрях Мукуру, де мешкає понад 600 000 людей. Станції працюватимуть за талони — гроші можна буде замінити на талони через мобільну грошову платформу M-Pesa. Плата за каністру води складатиме лише 50 кенійських шилінгів (менше 50 центів США). Влада почала бурувати свердловини в основних нетрях міста, кожна з яких зможе наповнювати водою чотири колонки.
Технології: Розумне місто розпочинає новий сміливий проєкт
У Японії Toyota збирається побудувати з нуля високотехнологічний міський центр площею 175 акрів біля підніжжя гори Фудзі. Автовиробник, роблячи перші кроки у новій для себе сфері, розпочав будівництво Woven City (Сплетене/зіткане місто). План полягає у створенні живої лабораторії з відібраними мешканцями, які, як очікується, переселяться сюди після завершення проєкту у 2024 році, щоб перевірити, як міські центри можуть адаптуватись до цілком автономного транспорту. Для створення «цифрового близнюка» живого міста буде залучено мережу давачів і камер. Відтак ці віртуальні синтезовані дані використають, щоб навчити автомобілі безпечно рухатись у реальному світі без втручання людини. Деякі експерти прогнозують, що до 2040 року на дорогах у всьому світі може бути понад 30 мільйонів самокерованих транспортних засобів.
Візуалізація Woven City, будівництво якого планують завершити у 2024 році.
Джерело: Toyota
Громадське здоров’я: у США з’явились перші місця для ін’єкцій
30 листопада Нью-Йорк відкрив перші у США безпечні місця для ін’єкцій. Два центри, в районах Вашингтон-Гейз і Гарлем, постали у зв’язку із загостренням під час пандемії наркокризи у країні. Згідно з федеральними даними, кількість смертей від передозування з квітня 2020 року по квітень 2021 року зросла на 29%, вперше за 12 місяців перевищивши 100 000 випадків. Прихильники давно закликали створити у США узаконені місця для ін’єкцій, де медичні працівники могли б запобігати передозуванню або нейтралізувати його за допомогою назального спрею налоксону, а також з’єднувати тих, хто забажає, зі соціальними службами. Втім, ці місця надалі викликають суперечки. Відповідні зусилля в кількох містах зайшли у глухий кут, особливо під час президентства Трампа, адміністрація якого погрожувала судовим позовом згідно з федеральним положенням, спрямованим на заборону місць торгівлі наркотиками.
Енергетика: перша в Латинській Америці термосонячна електростанція
Торік у серпні в пустелі Атакама в Чилі було відкрито першу в Латинській Америці термосонячну електростанцію вартістю 1,4 мільярда доларів. На відміну від фотоелектричних сонячних електростанцій, станція Cerro Dominador (Горб-володар) площею близько 1730 акрів може зберігати сонячне тепло в розтоплених солях, чого достатньо, щоб виробляти електроенергію протягом 17,5 годин, вночі теж. Разом зі сусідньою фотоелектричною станцією, комплекс може виробляти близько 210 мегават поновлюваної енергії, що, як сподівається Чилі, допоможе забезпечити електроенергією національну мережу. Остання, прагнучи стати вуглець-нейтральною до 2050 року, поступово відходить від електроенергії, отримуваної за рахунок вугілля. За словами президента Чилі Себастьяна Пінери, термосонячна електростанція допоможе країні скоротити щорічні викиди СО2 на понад 600 000 тонн, що відповідає усуненню з доріг 300 000 автомобілів.
Cerro Dominador в Антофаґасті, Чилі в процесі будівництва у 2019 році.
Фотограф: Мартін Бернетті/AFP за посередництвом Getty Image
Справедливість: альтернатива поліції
У травні місто Вашингтон, федеральний округ Колумбія, запустило шестимісячну пілотну програму з переадресування викликів 911 з приводу надзвичайних поведінкових ситуацій від поліції до соціальних працівників. Ця ініціатива поряд з іншими подібними, започаткованими містами від Нью-Йорка до Денвера і Лос-Анджелеса, має на меті зменшити взаємодію зі смертельним фіналом між працівниками правоохоронних органів та людьми, які переживають психічну кризу. Вона постала на тлі закликів до реформування поліції після вбивства Джорджа Флойда та Бріонни Тейлор у 2020 році. В окрузі Колумбія диспетчерів навчили відсортовувати дзвінки, що можуть призвести до насильства, або в яких беруть участь люди у стані алкогольного чи наркотичного сп’яніння. На першому етапі було переадресовано лише 330 дзвінків, пов’язаних зі станом психічного здоров’я (приблизно 2% від усіх дзвінків), хоча округ очікує, що зможе приймати більше таких випадків в міру розширення програми та залучення більшого числа клінічних лікарів. Якщо ці програми виявляться успішними, то вони зможуть допомогти іншим містам прокласти шлях до експериментування з альтернативними моделями поліції та почати змінювати спосіб, у який правоохоронні органи взаємодіють з місцевими громадами.
Клімат: Головні посадовці з питань спеки (Chief heat officers)
Спекотне літо, грізні лісові пожежі, масові відключення електроенергії та сотні тисяч смертей, яким можна було запобігти, в усьому світі щороку висунули екстремальну спеку на перше місце в порядку денному кліматичної стійкості міст. Цьогоріч міста вперше найняли головних посадовців з питань спеки - осіб, по змозі з власною командою, які займаються розробкою заходів з охолодження для захисту мешканців від надмірно високих температур. Джейн Гілберт, яка обійняла цю посаду в Маямі та стала першою людиною у світі в цій ролі, співпрацює з міським управлінням з надзвичайних ситуацій для того, щоб краще охопити вразливе та літнє населення, розробляти ініціативи щодо збільшення затінку від дерев, а також планувати переосмислення дизайну будівель і вуличних ландшафтів, щоб достосувати їх до більшої спеки. Місто ділитиметься своїм передовим досвідом з глобальним альянсом зі стійкості до спеки, до якого входять грецькі Афіни та Фрітаун зі Сьєрра-Леоне. Місто Фенікс теж нещодавно створило офіс з питань спеки, який збирається охолоджувати місто за допомогою стратегій, що базуються на даних.
Лісова пожежа на північ від Афін під час хвилі спеки у Греції змусила жителів покинути свої домівки.
Фотограф: Константинос Цакалідіс/Bloomberg
Рівність: соціальні послуги у всьому кварталі
В рамках нової ініціативи Богота розташовує опікунів посередині своїх кварталів, щоб упевнитись, що необхідні соціальні послуги є в межах пішої досяжності. Близько третини жінок у колумбійській столиці забезпечує неоплачуваний догляд протягом повного робочого дня, виконуючи, зокрема, домашню роботу та опікуючись тими, хто є на їхньому утриманні. Це обмежує їхню спроможність вийти на ринок праці, брати участь у політиці та досягати фінансової незалежності. В рамках чотирирічної програми, запущеної наприкінці 2020 року, місто створює так звані «блоки догляду», щоб звільнити жінок (і деяких чоловіків) від частини цього навантаження. Ці осередки об’єднують такі послуги, як гнучка освіта, охорона здоров’я для жінок і курси догляду для чоловіків, вони легкодоступні у кварталі. Перший блок догляду, створений торік, охоплює 800 квадратних метрів. Він розташований навколо величезного громадського центру та пропонує понад 30 програм, які, за словами чиновників, принесуть користь 50 000 мешканців. Для тих, хто мешкає поза за межами району, місто пропонує автобуси Care Bus, що доставлять послуги до їхніх дверей.
Блок догляду займає 800 квадратних метрів навколо SuperCADE Manitas.
Джерело: Bogota.gov
Транспорт: Міста випробовують універсальну базову мобільність
Кілька міст у США випробовує універсальну базову мобільність за допомогою ініціатив, що субсидують автобусні поїздки, електровелосипеди, скутери та інші види громадського і спільно використовуваного транспорту. Серед цих міст Лос-Анджелес, Піттсбург та Бейкерсфілд у Каліфорнії, програми яких орієнтовані на користувачів з низьким рівнем прибутків. Хоча за останні два роки кількість пасажирів автобусів і потягів у містах по всьому світу зменшилась, пандемія підкреслила необхідність усунення бар’єрів, зокрема, ненадійного обслуговування та браку доступності для пасажирів, які покладаються на громадський транспорт у повсякденній діяльності, як-от робота та навчання. Дослідження теж показало зв’язок між сталим транспортом та економічним успіхом у США. У Бейкерсфілді учасники дослідження отримають абонементи на безкоштовні автобусні поїздки, а також на електровелосипеди і скутери у спільному користуванні, тоді як дослідники вивчають, які режими вибирають люди для різних напрямків, та як програми впливають на їхню економічну безпеку, якість життя і здоров'я. Майбутні результати покажуть, чи стануть такі ініціативи постійними.