Про Угоду мерів
Створення відповідних адміністративних структур
Інвентаризація Базових Викидів (ІБВ)
План дій Сталого Енергетичного Розвитку (ПДСЕР)
1. Що таке Угода мерів?
Угода Мерів – ініціатива Європейської Комісії, яка має на меті об’єднати європейські місцеві органи влади (муніципалітети) в добровільне утворення задля спільної боротьби з глобальним потеплінням. Підписанти Угоди Мерів беруть на себе добровільні зобов'язання, випередити загальноєвропейські вимоги ЄС стосовно скорочення викидів CO2 щонайменше на 20%, шляхом запровадження в себе енергоощадних заходів та поширення використання поновлюваних джерел енергії.
Офіційний текст "Угоди Мерів" українською
2. Які дії зобов’язуються виконати підписанти Угоди?
Сторони угоди, що підписали документ, прагнуть скоротити власні викиди CO2 більше ніж на 20% до 2020 через проведення енергоощадних заходів та запровадження поновлюваних джерел енергії. Щоб досягти цієї мети, місцеві органи влади зобов’язуються:
- Провести інвентаризацію базового рівня викидів CO2 на своїй території на протязі року з дати підписання Угоди;
- Підготувати та представити План Сталого Енергетичного Розвитку (Sustainable Energy Action Plan – SEAP, далі – План Дій) схвалений місцевою радою, протягом року з дня приєднання до Угоди Мерів, в якому мають бути описані послідовні та реальні кроки, які вони планують здійснювати для досягнення мети Угоди;
- Готувати через кожні 2 роки, після затвердження Плану Дій, звіт про поточний стан його реалізації та досягнуті проміжні результати;
- Просувати ідеї сталого енергетичного розвитку серед місцевої громади, шляхом проведення Місцевих Днів Енергії в містах;
- Поширювати ідеї Угоди Мерів, зокрема, заохочуючи інші місцеві органи влади до її підписання, та беручи участь у всіх заходах під егідою Угоди Мерів (підсумкова річна церемонія Угоди Мерів та різноманітні тематичні семінари).
- Підписанти, погоджуються з тим що можуть бути виключені з переліку учасників Угоди в разі невиконання вимог вчасного надання вищезазначених документів (План Дій та поточні звіти).
Для успішної розробки та впровадження ПДCЕР, Підписант також повинен:
- Адаптувати адміністративні структури, в тому числі розподіляти достатні людські та фінансові ресурси, що дозволяють зробити дії з виконання ПДСЕР. Для цього також може знадобитися проведення навчання персоналу.
- Мобілізувати місцевих партнерів у процесі розробки ПДСЕР та підвищення обізнаності громадян.
3. Яку підтримку отримують підписанти Угоди?
Європейська Комісія інституційно долучилася Угоди Мерів та забезпечує підписантам (місцевим органам влади) повну необхідну підтримку та суспільну видимість. Перш за все, Європейська Комісія заснувала та фінансує Офіс Угоди Мерів (далі – ОУМ), який надає допомогу підписантам з будь-яких питань через Службу підтримки та допомагає в просуванні їхніх локальних ініціативах. ОУМ також координує співпрацю з третіми сторонами, веде роботу із Структурами Підтримки. (Детальніше про ОУМ див. далі). Об'єднаний Дослідницький Центр Європейської Комісії працює в тісній співпраці з ОУМ, щоб забезпечити ясні технічні директиви і шаблони для того, щоб допомогти в забезпеченні підписантів необхідними матеріалами для написання Планів Дій, з метою якісного контролю їх виконання в подальшому. Нарешті, Європейська Комісія долучилась до мобілізації фінансів, щоб допомогти підписантам Угоди залучити кошти та ресурси для реалізації їхніх Планів Дій. (Детальніше – в запитаннях пов'язаних з фінансовими ресурсами).
1. Чому варто приєднатися?
- Підписанти Угоди знаходять різні причини для приєднання до ініціативи, включаючи наступні:
- Можливість поліпшити екологічну ситуацію і підвищити енергетичну безпеку завдяки впровадженню сучасних енергозберігаючих та енергоефективних технологій;
- Можливість створити нові робочі місця завдяки залученню інвестицій;
- Можливість скористатися різними механізмами технічної та фінансової підтримки;
- Можливість застосувати у себе вдалий досвід інших учасників Угоди або поділитися власним досвідом з іншими містами ;
- Можливість продемонструвати прийняття додаткових зобов'язань заради зниження викидів парникових газів;
- Створення або посилення динаміки зниження викидів вуглекислого газу на території Вашого міста , і т.д.
- У кінцевому рахунку, реалізація вищезазначених можливостей в рамках Угоди дозволяє поліпшити якість життя жителів і зробити міста привабливішими для проживання.
2. Хто може приєднатися?
Будь-які муніципалітети та органи місцевої влади країн Східного партнерства та Центральної Азії, від невеликих міст до великих мегаполісів можуть стати Підписантами Угоди. Так як ініціатива вимагає розробки і впровадження Плану дій сталого енергетичного розвитку (ПДСЕР), то місцеві органи влади, які планують приєднатися до Угоди, повинні володіти відповідними знаннями в різних областях (наприклад, таких як транспорт, енергоспоживання в будівлях, планування землекористування і т.д. ), які потрібні для підготовки ПДСЕР.
Якщо зацікавлений муніципалітет не володіє подібними знаннями та ресурсами, то він повинен отримати підтримку організацій, які мають відповідну компетенцію, ресурси і можливості. Такими організаціями можуть виступати Територіальні Координатори і Прихильники Угоди або місцеві та регіональні енергетичні агентства.
3. Як приєднатися?
Муніципалітет, який бажає приєднатися до Угоди Мерів, повинен представити дану ініціативу на обговорення своєї міської ради (або відповідного органу влади). Як тільки рішення про підписання буде офіційно прийнято, місцевий орган влади повинен проінформувати про це Європейську Комісію, відправивши повідомлення на електронну адресу Офісу Угоди Мерів з додатком відповідним чином заповненим та підписаним Формуляром Приєднання.Одночасно з заповненим Формуляром, необхідно надати додаткову інформацію заповнивши в онлайн режимі відповідну форму. Після виконання цих процедур місто буде включене в список Підписантів Угоди, що знаходиться у відкритому доступі.
4. Коли приєднатися?
Місцеві органи влади можуть приєднатися до Угоди в будь-який час, у нас не існує строків для приєднання! Церемонія Угоди Мерів проводиться один раз на рік і надає Вам можливість здійснити публічне підписання і бути впізнаваним серед інших міст.
5. Хто повинен підписувати Формуляр Приєднання?
Міська Рада приймає офіційне рішення про приєднання до Угоди Мерів та уповноважує мера міста або іншого його представника підписати Формуляр приєднання.
6. Як надавати Формуляр Приєднання?
Місто інформує Європейську Комісію про своє рішення, відправляючи повідомлення на електронну адресу Офісу Угоди Мерів. Міська Рада отримає електронною поштою підтвердження про отримання, а також інформацію щодо подальших кроків.
Примітка: Ви можете знайти зразок Формуляра Приєднання в Бібліотеці сайту Угоди мерів
7. Як перевірити статус підписанта?
Ви можете ознайомитися зі списком міст - Підписантів Угоди тут.
Фінансований Європейською Комісією, Офіс Угоди Мерів відповідає за загальну координацію ініціативи. Офіс УМ управляється Консорціумом, керованим Європейськими об'єднаннями представників місцевих і регіональних органів влади очолюваним Energy Cities, в який входять Рада місцевих самоврядувань та регіонів Європи (CEMR), Climate Alliance, EUROCITIES і Fedarene
Створення відповідних адміністративних структур
Чому необхідно створювати адміністративні структури?
Ключем до успіху всього процесу, починаючи з розробки ПДСЕР і закінчуючи результатами його впровадження, є встановлення тісної співпраці між різними місцевими адміністративними структурами (наприклад відділами та управліннями міськради), а також прийняття до уваги ПДСЕР в ході обговорення і затвердження відповідних адміністративних рішень.
Муніципалітети не повинні розглядати ПДСЕР як автономний документ. Навпаки, він повинен бути взаємопов'язаний з енергетичною політикою підписанта та інтегруватися у повсякденні функції різних департаментів місцевої адміністрації.
ПДСЕР повинен вказувати, які робочі групи або адміністративні структури вже існують на місцях або будуть організовані для підготовки Інвентаризації Базових Викидів (ІБВ), планування та впровадження дій по ПДСЕР та моніторингу результатів. Особливу увагу слід приділити структурі управління, керовану менеджером, який має досвід у сфері енергетики, а також виділенню відповідних людських ресурсів, необхідних для здійснення заходів, передбачених у ПДСЕР. Наявність у структурі (штаті) муніципалітету енергоменеджера може зіграти принципову роль у процесі ефективної реалізації ПДСЕРу міста.
(Дивіться також Главу 2 «Керівництво з розробки ПДСЕР в містах Східного партнерства та Центральної Азії», розробленого Об'єднаним дослідницьким центром в 2012р.)
Інвентаризація Базових Викидів (ІБВ)
1. Що таке Інвентаризація базових викидів (ІБВ)?
ПДСЕР повинен розроблятися на основі твердих знань місцевої ситуації в області енергоспоживання та викидів парникових газів. Внаслідок цього слід здійснити оцінку існуючих структур. Ця оцінка починається з розробки Інвентаризації базових викидів (ІБВ), яка є одним з ключових аспектів зобов'язань Угоди. ІБВ повинен бути включений у повний варіант ПДСЕР, офіційно затверджений місцевим органом влади.
ІБВ і наступні інвентаризації (якщо вони доступні ) є основним інструментом, який дозволить місцевому органу влади мати ясне бачення пріоритетних дій, оцінювати вплив вжитих заходів і визначати прогрес в досягненні кінцевої мети.
ІБВ повинен відображати місцеву ситуацію, тобто грунтуватися на даних про споживання /виробництво електроенергії, даних про мобільність та ін. Оцінки, засновані на національних/регіональних середніх величинах не відповідатимуть дійсності в більшості випадків, так як на жаль вони є характерними для специфічного територіального становища і не будуть важливою точкою відліку для вимірювання зусиль, що вживаються місцевими органами влади для досягнення їхніх цілей у сфері викидів СО2.
(Для детальнішої інформації див. Керівництво по ПДСЕР, Частина 1 Глава 2 і Частина 2)
2. Чи можливо використовувати вже існуючі інструменти для розрахунку викидів СО2?
ОУМ Схід пропонує вам набір рекомендованих методологій у сфері викидів СО2. Усі підписанти Угоди можуть вибрати власні інструменти розрахунку. Однак, вони повинні бути впевнені, що представлена інвентаризація відповідає основним принципам, описаним і розглянутим у Посібнику з ПДСЕР, доступному в онлайн бібліотеці www.eumayors.eu, www.soglasheniemerov.eu, www.uhodameriv.eu
3. Як визначити базовий рік Інвентаризації для розрахунку викидів СО2?
На відміну від рекомендацій, зазначених у Керівництві з ПДСЕР для європейських країн, в разі Підписантів з країн Східного Партнерства і Центральної Азії, настійливо рекомендується використовувати недавній рік. Головною причиною цього є те, що місцеві органи влади часто зустрічаються з труднощами при пошуку надійних даних для складання інвентаризації базуючись на даних 1990 року. Додатковою причиною для того, щоб не приймати обраний рік для європейських країн як базовий, є той факт, що ті міста, які хочуть включити промисловість у свої ПДСЕР не можуть цього зробити, так як більшість пострадянських країн переживало значний економічний занепад в 90-ті роки. Таким чином, рівень їхньої індустріалізації в той час не може відповідати сучасному.
Детальніше у розділі "Запитання-відповіді" на сайті Угоди мерів - http://www.soglasheniemerov.eu/support/faq_ru.html
План дій Сталого Енергетичного Розвитку (ПДСЕР)
1. Що таке ПДСЕР?
План дій зі сталої енергії (ПДСЕР) є ключовим елементом, який показує, яким чином підписант Угоди буде виконувати свої зобов'язання до 2020 року. План використовує результати Інвентаризації Базових Викидів для того, щоб визначити найбільш ефективні сфери дії для виконання місцевих задач щодо скорочення СО2. Він визначає довгострокову стратегію для досягнення зазначеної цілі та конкретні заходи, які допоможуть перевести спільне бачення в конкретні дії.
ПЕРЕКЛАД ПАКЕТУ ДОКУМЕНТІВ ДЛЯ РОЗРОБКИ ПДСЕР
2. Які сфери охоплює План Дій?
Оскільки зобов’язання Угоди Мерів стосуються усієї географічної області підписанта (місто, район, регіон), План Дій повинен включати заходи як в сфері громадської так і приватної власності. Основними секторами, що повинні бути включені в План Дій є:
- будівлі (у тому числі новобудови і санація старих будівель);
- муніципальна інфраструктура (міське теплозабезпечення та вуличне освітлення);
- міський транспорт;
- промисловість та підприємництво.
Тим не менше, підписанти мають свободу у виборі власних ключових секторів Плану Дій. Так як Угодою Мерів передбачається, що підписанти беруть на себе зобов’язання управляти сферою енергоспоживання в довгостроковій перспективі, до Плану Дій можуть бути включені зокрема пункти пов’язані із плануванням земельних ресурсів, роботою із громадою та ключовими споживачами енергії, тощо.
3. Як представляти ПДСЕР?
Ваш ПДСЕР повинен бути затверджений міською радою і завантажений на національній мові, з використанням системи подання он-лайн, доступною російською та англійською мовами в розділі Моя Угода (зона, що вимагає паролю). Одночасно ви також повинні представити шаблони ПДСЕР англійською та російською мовами. Цей шаблон функціонує в якості базового інтернет-інструменту, який ви можете заповнити самі. Він дозволить Вам узагальнити як результати вашої Інвентаризації базових викидів (ІБВ), так і ключові елементи Вашого ПДСЕР. Після представлення Плану, достовірність Ваших даних буде перевірена Об’єднаним Дослідницьким Центром (ОДЦ ). Як тільки шаблон Вашого ПДСЕРу буде схвалений, основна інформація буде опублікована на веб-сайті Угоди Мерів у вашому профілі підписантів. Після цього Ви зможете порівняти ваші дії і Ваш прогрес з іншими підписантами. Усі підписанти Угоди мають доступ до онлайн шаблонів ПДСЕР через Сторінку підписантів (зона обмеженого доступу ) на : http://members.eumayors.eu/ (логін/пароль будуть прямо відправлені підписанту Угоди ) . Доступна копія шаблонів ПДСЕР (формати PDF і Excel), яка супроводжується документом з ясними інструкціями як їх використовувати (у форматі PDF) доступна в бібліотеці веб-сайту Угоди Мерів.
Що таке шаблон ПДСЕР?
Шаблон ПДСЕР був розроблений Офісом Угоди Мерів у тісній співпраці Об’єднаним Дослідницьким Центром Європейської Комісії для того, щоб допомогти підписантам у структуруванні їхніх дій і подальшої реалізації.
Це зручний для користування документ, який повинен бути заповнений он-лайн англійською мовою особисто підписантами одночасно з поданням Плану Дій на національній мові.
В рамках Угоди мерів - Схід, ПДСЕР повинен містити два види дій: - Довгострокові : охоплюють бачення сталості до 2020 року - Короткострокові і середньострокові : покривають 3-5 років після прийняття ПДСЕР і перетворюють довгострокові плани в конкретні дії. Детальніше - http://www.soglasheniemerov.eu/support/faq_ru.html
По проходженню двох років після подання підписантом Плану Дій, йому необхідно буде надати інформацію про стан його виконання. Ця інформація допоможе співставити заплановані заходи і проміжні цілі із реально досягнутими показниками. Процедура звітності покликана спростити спеціальний Шаблон Звіту, який схожий до вже знайомого підписантам Шаблону Плану Дій. Звіт продемонструє, з одного боку, реальний стан виконання всіх запланованих за звітний період заходів, а з іншого боку – їх ефективність в зменшенні викидів СО2.
1. Що таке дні Енергії на місцях?
День Енергії - місцева подія, яка має на меті підняти суспільне усвідомлення проблем ефективності споживання енергії, використання поновлюваних джерел енергії і зв'язків між енергоспоживанням та зміною клімату. Зазвичай організовуються у певний визначений час, чи будь-який довільний на вибір місцевого органу влади. Набір заходів може бути довільним, але як правило включає тематичні семінари, оглядові екскурсії, виставки, тощо.
2. Навіщо організовувати Дні Енергії на місцях?
Оскільки мета 20% зниження викидів CO2 стосується усієї географічної території муніципалітету, зокрема і приватного житла, підприємництва та транспорту – надзвичайно важливо залучати громаду до спільних зусиль в реалізації Плану Дій міста. Кожен підписант Угоди повинен усвідомити що максимальне залучення громади до цих процесів можливе лише шляхом ефективної комунікації між владою та людьми, а також постійним нагадуванням важливості ролі саме громади в цьому процесі.
3. Як отримати підтримку в організації?
Підписанти Угоди будуть забезпечені повною підтримкою від Європейської Кампанії Сталої Енергетики, яка має ряд хороших прикладів у сфері організації місцевих Днів Енергії. Всі міста Угоди які зацікавлені в тому, щоб отримати підтримку в організації Днів Енергії можуть звертатися за наступною електронною адресою: energydays@sustenergy.org, або до офісу Асоціації "Енергоефективні міста України"
Які фінансові можливості використовувати?
Успішне впровадження ПДСЕР вимагає достатніх фінансових ресурсів. ПДСЕР повинен визначити ключові джерела фінансування, які будуть використовуватися для фінансування дій (дивіться Керівництво по ПДСЕР, частина 1, глава 9). Перше і найбільш реалістичне джерело фінансування, яке можна інвестувати в реконструкцію місцевих енергетичних інфраструктур - це ті кошти, які місцеві органи влади, жителі та місцеві компанії зможуть заощадити самі, завдяки впровадженню заходів ПДСЕР, спрямованих на підвищення енергоефективності.
Численні джерела фінансування доступні на місцевому , регіональному та національному рівні , включаючи наступні:
- Власні кошти місцевого органу влади
- Ресурси місцевих партнерів
- Приватно-державне партнерство
- Муніципальні та регіональні субсидії
Європейські програми фінансування доступні для фінансування проектів з сталої енергії на місцевому рівні. Європейська Комісія , за підтримки Європейського Інвестиційного банку (ЄІБ ) та інших державних банків запустила різні фінансові інструменти , метою яких є допомога у впровадженні Планів Дій, підготовлених Підписантами.
Хто такі Прихильники Угоди?
Прихильники Угоди є європейськими, національними та регіональними мережами і асоціаціями місцевої влади, які спираються на свої можливості і зв'язку у просуванні Ініціативи Угоди та підтримують своїх підписантів у процесі впровадження їхніх зобов'язань.
Як приєднатися?
- Заповніть онлайн-форму приєднання до Угоди;
- Після підтвердження права на участь, Прихильник Угоди заповнює договір англійською мовою (документ захищений, і тільки сірі поля необхідно заповнити), а також якщо є необхідність - державною мовою. У кожному разі офіційною версією договору залишається англійська версія.
- Заповнені документи направляються в електронному форматі (файли у форматі Word) на електронну пошту: info-east@eumayors.eu без підпису, після чого слідує підписання Договору Європейською Комісією.
Хто такі координатори Угоди?
Координатори Угоди визначаються як ті особи, які можуть забезпечувати стратегічне керівництво, технічну та фінансову підтримку муніципалітетам за наявності їхньої політичної волі, для того щоб приєднаєтися до Угоди мерів.
Європейська Комісія визнає 2 типи координаторів в рамках Угоди мерів:
- Національні координатори Угоди : національні державні органи, такі як енергетичні відомства і міністерства;
- Територіальні координатори Угоди : децентралізовані органи влади, такі як регіони, провінції або група місцевих органів влади.