А Впровадження системи енергоменеджменту та енергоаудиту на базі стандартів ISO в містах
Міжнародна організація зі стандартизації (англ. International Organization for Standardization, ISO) — міжнародна організація, метою діяльності котрої є ратифікація розроблених спільними зусиллями делегатів від різних країн стандартів.
Організація ISO була заснована 23 лютого 1947 двадцятьма п'ятьма національними організаціями з стандартизації, як координуючий орган.
ISO 50001 «Системи енергоменеджменту – Вимоги та настанови щодо застосовування» (ISO 50001: 2011 «Energy management systems – Requirements with guidance for use») – міжнародний стандарт, створений Міжнародною організацією зі стандартизації для управління енергосистемами, який визначає вимоги для установки, впровадження, супроводу та покращення системи енергоменеджменту, мета якої - дозволити організації слідувати системному підходу в досягненні послідовного поліпшення енергосистеми, включаючи енергоефективність, енергобезпеку і енергоспоживання.
Стандарт ISO 50001 постачає будь-яку організацію, незалежно від її розміру, територіального або географічного положення, повноцінною стратегією дій в менеджерської і в технічних областях з метою підвищення ефективності системи управління енергією організації.
Стандарт має високий ступінь сумісності з ISO 9001 та ISO 14001.
ISO 50002 «Енергоаудити – Вимоги та настанови щодо застосовування» (ISO 50002: 2014 «Energy audits – Requirements with guidance for use»
ISO 50004 «Системи енергоменеджменту – Керівництво з впровадження, підтримання та поліпшення системи енергоменеджменту» (ISO 50004: 2014 «Energy management systems – Guidance for the implementation, maintenance and improvement of an energy management system».
ISO 50004:2014 надає практичне керівництво і приклади для створення, впровадження, підтримки і поліпшення системи енергетичного менеджменту (системи енергоменеджменту) відповідно до системного підходу ISO 50001. Керівництво ISO 50004: 2014 може бути застосоване до будь-якої організації, незалежно від її розміру, тип, місце розташування або рівня зрілості.
ISO 50004: 2014 не містить вказівок про те, як розробити комплексну систему управління.
У той час як керівництво в ISO 50004:2014 повністю узгоджується з моделлю системи управління енергією ISO 50001, Цей стандарт не призначений для забезпечення інтерпретації вимог стандарту ISO 50001.
ISO 50015 «Системи енергоменеджменту – Вимірювання і підтвердження показників енергетичного функціонування організаціями - Загальні принципи та керівні вказівки» (ISO 50015: 2014 «Energy management systems – Measurement and verification of energy performance of organizations – General principles and guidance»
ISO 50015:2014 встановлює загальні принципи та керівні принципи для процесу вимірювання та перевірки (Measurement and verification) енергетичної ефективності організації або її компонентів. ISO 50015:2014 можна використовувати незалежно або в поєднанні з іншими стандартами або протоколами. Він може бути застосований до всіх видів енергії.
Як і у випадку з іншими стандартами ISO на системи менеджменту, сертифікація по ньому можлива, але не є обов'язковою. Деякі організації вирішують впровадити стандарт тільки заради надаються їм переваг. Інші вирішують пройти сертифікацію за стандартом, щоб показати наявність системи енергетичного менеджменту.
Сама ISO (Міжнародна організація зі стандартизації) не проводить сертифікацію.
Міжнародна організація зі стандартизації (ISO) розробляє міжнародні стандарти, включаючи стандарти на системи управління, такі як ISO 9001, ISO 14001 та ISO 31000. Міжнародна організація зі стандартизації (ISO) не бере участі в сертифікації по кожному з розроблюваних стандартів.
7. Навіщо потрібна сертифікація по ISO?
Компанія може прийняти рішення домагатися сертифікації з багатьох причин, оскільки сертифікація може:
· бути договірною або нормативною вимогою;
· бути необхідною для задоволення споживчих переваг;
· збігатися з програмою управління ризиками;
· мотивувати персонал, встановлюючи чіткі цілі для розвитку своєї системи управління. #
8. Які організації/ установи мають право сертифікувати місто на відповідність до стандартів ISO?
Сертифікація здійснюється органами з сертифікації, які в основному є приватними. Тому компанія або організація не може бути сертифікована самою Міжнародною організацією зі стандартизації (ISO) безпосередньо.
Організація отримує сертифікат про відповідність вимогам стандарту ІСО від органу з сертифікації. Звертаємо вашу увагу на те, що на сертифікаті вказується стандарт ІСО, але це не означає, що сертифікат був виданий Міжнародною організацією зі стандартизації (ISO).
Хоча Міжнародна організація зі стандартизації (ISO) не проводить сертифікацію, її Комітет з оцінки відповідності (CASCO) підготував ряд стандартів, що стосуються процесу сертифікації. Добровільні вимоги, що містяться в цих публікаціях, є результатом міжнародного консенсусу щодо передової практики в галузі сертифікації. Компанії та організації зазвичай проводять сертифікацію відповідно до вимог цих міжнародних стандартів.
9. Як здійснюється сертифікація відповідно до вимог ISO 50001?
Сертифікація системи енергоменеджменту відповідно до вимог ISO 50001 складається з наступних кроків:
1. Проведення передсертифікаційного аудиту.
Здійснюється з метою визначення готовності організації до сертифікації. Методика перед сертифікаційного аудиту має відповідати вимогам ISO 19001 «Керівні вказівки з аудиту».
Результатом передсертифікаційного аудиту є звіт і рекомендації по усуненню виявлених невідповідностей. Даний аудит є генеральною репетицією перед сертифікацією.
2. Сертифікаційний аудит.
Проведення сертифікаційного аудиту (зовнішнього аудиту) на відповідність вимогам ISO 50001 здійснюється незалежним міжнародним сертифікуючим органом в рамках окремого договору. Результат зовнішнього аудиту- оцінка відповідності діючої системи енергоменеджменту організації Замовника вимогам ISO 50001.
Результат сертифікаційного аудиту- отримання міжнародного сертифікату відповідності ISO 50001.
ІSО розробляє міжнародні стандарти, включаючи стандарти на системи управління, такі як ISO 9001, ISO 14001 та ISO 31000. ІSО не бере участі в сертифікації по кожному з розроблюваних стандартів.
Сертифікація системи енергоменеджменту відповідно до вимог ISO 50001 здійснюється платній основі органами з сертифікації, які є приватними. В результаті організація отримує сертифікат про відповідність вимогам стандарту ІSО від органу з сертифікації.
Б Функціонування та реалізації завдань Угоди мерів в Україні
Угода Мерів є флагманською ініціативою Європейської Комісії та місцевими і регіональними органами влади, об'єднаними загальним добровільним зобов'язанням щодо підвищення енергоефективності та впровадження відновлюваних джерел енергії на своїх територіях.
Підписанти Угоди зобов'язуються скоротити до 2020 року обсяг викидів CO2 не менше, ніж на 20%, роблячи таким чином внесок у розвиток екологічно орієнтованої економіки та поліпшення якості життя.
2. Які зобов'язання повинні виконувати Підписанти Угоди?
Всі Підписанти Угоди беруть на себе добровільні односторонні зобов'язання для досягнення загальних цілей Угоди щодо скорочення викидів СО2. Підписанти Угоди зобов'язуються скоротити свої викиди СО2 принаймні на 20% до 2020 року. Дане зобов'язання буде виконуватися шляхом розвитку місцевих політик у сталій енергетиці, що вимагає створення відповідних адміністративних структур для впровадження дій з енергоефективності та відновлюваної енергії. Для досягнення поставлених цілей, місцеві органи влади зобов'язуються:
• Підготувати Базовий Кадастр Викидів (БКВ) протягом року після приєднання
• Підготувати План дій для сталого енергетичного розвитку (ПДСЕР), та схвалити його на рівні органу місцевого самоврядування протягом року після приєднання до Ініціативи.
• Представляти не рідше ніж раз на два роки після подання свого Плану дій для сталого енергетичного розвитку Звіт про реалізацію, що дозволяє визначити ступінь впровадження Плану Дій та проміжні результати.
• Просувати свою діяльність і залучати громадян / партнерів, включаючи регулярну організацію Днів Енергії на місцях.
• Поширювати інформацію про Угоду Мерів, зокрема, сприяти приєднанню до Угоди інших Мерів і вносити свій внесок в організацію заходів та тематичних семінарів Угоди.
• Офіційні політичні зобов'язання підписантів мають перетворитися на конкретні заходи і проекти. Як Підписант, Ваш муніципалітет дає згоду на подачу звітів та контроль за виконанням ПДСЕР. Ваше місто також погоджується з тим, що він може бути виключений з Угоди в разі невиконання своїх зобов'язань.
3. Що отримають підписанти Угоди Мерів?
Європейська Комісія прийняла на себе зобов'язання із підтримки місцевих органів влади, які беруть участь в Угоді Мерів і надання їм суспільного резонансу. Спочатку Європейська Комісія створила і профінансувала Офіс Угоди Мерів (ОУМ), який надає підтримку підписантів з усіх питань за сприяння Служби Підтримки та проводить місцеві заходи за допомогою Комунікаційної Служби. ОУМ також координує роботу з третіми особами і веде переговори про підтримку із важливими партнерами. Спільний Дослідницький Центр Європейської Комісії працює в тісному співробітництві з ОУМ для того, щоб надавати якісні технічні інструкції та іншу документацію, метою яких є сприяння виконанню зобов'язань угоди Мерів, а також моніторинг впровадження та результатів.
Приєднавшись до Угоди, місто виграє у наступному:
• Місцеві офіційні особи отримують можливість для пропонування своїм громадянам кращої якості життя і ефективного використання державних коштів, оскільки енергія є однією з небагатьох статей муніципального бюджету, витрати по якій можна значно скоротити.
• При виконанні програм, зазначених у ПДСЕР, місцева економіка отримає нові робочі місця, а також безпеку енергопостачання.
• Підписанти Угоди можуть користуватися широкою підтримкою і зв'язками, наданими Регіональними Координаторами угоди, Підтримувачами Угоди, Офісом Угоди Мерів, офіційними установами та іншими партерами. Якщо підтримки ще не існує, досвід інших країн може допомогти місцевим органам влади переконатися у вигоді приєднання до Угоди.
4. Хто може приєднатися до Угоди Мерів?
Усі органи місцевого самоврядування ЄС, країн Східного Партнерства та Центральної Азії усіх розмірів - від маленьких сіл до великих міст і мегаполісів можуть стати Підписантами Угоди.
Оскільки ініціатива вимагає розробки та впровадження ПДСЕР, органи влади, які підписують Угоду, повинні володіти відповідними компетенціями в різних областях, таких як транспорт, будівлі, планування землекористування і т.д. Якщо зацікавлене місто не володіє компетенціями і ресурсами, необхідними для підготовки Плану дій, воно повинен отримати підтримку від структур, що володіють такими компетенціями, а саме: Територіальними Координаторами і Підтримувачами Угоди або місцевими та регіональними енергетичними агентствами.
5. Як приєднатися до Угоди Мерів?
Місто, що бажає приєднатися до Угоди Мерів, повинне представити ініціативу на обговорення своєї Муніципального Ради (або еквівалентного органу влади). Як тільки рішення про підписання буде офіційно прийнято, місцевий орган влади повинен проінформувати про це Європейську Комісію, відправивши повідомлення на електронну адресу Офісу Угоди Мерів із відповідним чином заповненим та підписаним формуляром Приєднання у додатку. Після цього місто буде включено в список Підписантів Угоди, який знаходиться у відкритому доступі.
Примітка: За додатковою інформацією звертайтеся на сайт: www.eumayors.eu
6. Коли приєднатися до Угоди Мерів?
Місцеві органи влади можуть приєднатися до угоди в будь-який час, обмежень у термінах для приєднання не існує! Урочиста церемонія підписання Угоди Мерів проводиться один раз на рік і надає вам можливість здійснити публічно цю процедуру.
7. Хто повинен підписувати формуляр Приєднання до Угоди Мерів?
Муніципальна Рада приймає офіційне рішення про приєднання до Угоди Мерів та уповноважує Мера міста або іншого його представника підписати формуляр Приєднання.
8. Як відправити формуляр Приєднання до Угоди Мерів?
Місто інформує Європейську Комісію про своє рішення, відправляючи повідомлення на електронну адресу Офісу Угоди Мерів.
Муніципальна Рада отримає електронною поштою підтвердження про отримання, а також інформацію про подальші кроки.
Примітка: Ви можете взяти зразок формуляра Приєднання на веб-сторінці http://www.eumayors.eu/support/library_en.html
9. Як перевірити статус підписантів Угоди Мерів?
Список міст - підписантів Угоди можна знайти за посиланням:
http://www.eumayors.eu/about/signatories_en.html
10. Що повинен робити Підписант для успіху ПДСЕР?
Для успішної розробки та впровадження ПДСЕР, Підписант повинен:
• Змінювати адміністративні структури, в тому числі розподіляти відповідні людські і фінансові ресурси, що дозволяє вчинювати дії з виконання Плану. Для цього може знадобитися проведення спеціального навчання персоналу.
• Мобілізувати місцевих партнерів у процесі розробки ПДСЕР і підвищення обізнаності громадян.
11. Чому слід змінювати адміністративні структури?
Ключем до успіху всього процесу, починаючи з розробки ПДСЕР і результатів його впровадження, є як встановлення тісного співробітництва між різними локальними адміністративними департаментами, так і прикладення зусиль для того, щоби процес ПДСЕР брався до уваги в ході прийняття відповідних адміністративних рішень.
Документ ПДСЕР не повинен розглядатися, як автономний документ. Навпаки, він повинен взаємодіяти з енергетичною політикою Підписанта та інтегруватися у повсякденне життя різних департаментів місцевої адміністрації.
Тим не менш, ПДСЕР повинен вказувати, які робочі групи вже існують на місцях або будуть організовані для підготовки БКВ, планування та впровадження дій по ПДСЕР та моніторингу результатів. Особливу увагу слід приділити структурі управління, керованої менеджером, який має досвід в сфері енергетики, а також виділенню для проекту відповідних людських ресурсів (див. Порадник з ПДСЕР, Частина 1, Глава 3; Джерело: СДЦ - Як розробити ПДСЕР в містах країн Східного Партнерства та Центральної Азії, ОГЛЯД, липень 2012 року)
12. Що таке Офіс Угоди Мерів (ОУМ)?
Фінансований Європейською Комісією, Офіс Угоди Мерів (ОУМ) відповідає за загальну координацію Ініціативи. ОУМ управляється Консорціумом, керованим Європейськими об'єднаннями представників місцевих і регіональних органів влади, очолюваним ENERGY CITIES, в який входять Рада місцевих самоврядувань і регіонів Європи (CEMR), Кліматичний Альянс (СА), EUROCITIES і Fedarene.
13. Що таке Базовий Кадастр Викидів (БКВ)?
ПДСЕР повинен розроблятися на основі реального знання місцевої ситуації у сфері енергоспоживання та викидів парникових газів. Для цього слід здійснити оцінку існуючих структур. Ця оцінка починається з розробки Базового Кадастру Викидів (БКВ), яка є одним з ключових моментів зобов'язань Угоди. БКВ повинен бути включений у повний варіант ПДСЕР, офіційно схвалений місцевим органом влади.
БКВ та наступні інвентаризації (якщо вони доступні) є основним інструментом, який дозволить місцевому органу влади мати ясне бачення пріоритетних дій, оцінювати вплив вжитих заходів і визначати прогрес у досягненні кінцевої мети.
14. Що входить до складу БКВ?
БКВ повинен стосуватися викидів СО2, причиною яких є споживання енергії на території міста. Рекомендовано включати в інвентаризацію наступні сектори (часто званих ключовими секторами економічної діяльності):
· Муніципальні будівлі, обладнання та споруди
· Інші (не муніципальні) будівлі, обладнання та споруди
· Житлові будинки
· Транспорт (включаючи муніципальний автопарк, громадський транспорт і приватні транспортні засоби)
БКВ повинен покривати, як мінімум, три із чотирьох вказаних секторів.
• БКВ повинен бути достовірним або, принаймні, відповідати належному баченню реальності.
• Процес збору даних, джерела даних та методологія розрахунку БКВ повинні бути відповідним чином задокументовані (у ПДСЕР або, принаймні, в документації місцевого органу влади)
• У випадку підписантів з країн Східного Партнерства та Центральної Азії рекомендується включати моніторинг витрат на енергію як в БКВ, так і в наступні інвентаризації
Викиди, пов'язані зі споживанням енергії в інших галузях, можуть бути включені в БКВ, якщо ПДСЕР передбачає заходи по їх скороченню. Це може бути, наприклад, промисловість. Деякі джерела викидів, не пов'язані із споживанням енергії, також можуть бути включені у БКВ і в ПДСЕР, як, наприклад, стічні води і переробка відходів.
Муніципалітет також може (за бажанням) включити у БКВ дії, спрямовані на скорочення викидів СО2 в галузі постачання (наприклад, розвиток / реконструкцію місцевої системи опалення, вітрові електростанції, фотовольтаїчні електростанції і т.д.) У цьому випадку, місцеве виробництво енергії (електрика, опалення / охолодження) має бути включене в БКВ.
• БКВ повинен відображати місцеву ситуацію, тобто грунтуватися на даних про споживання / виробництві енергії, даних про мобільність і пр. Оцінки, засновані на національних / регіональних середніх величинах не будуть відповідати дійсності в більшості випадків, так як на жаль вони є характерними для специфічного територіального положення і не будуть важливою точкою відліку для розрахунку зусиль, здійснюваних місцевими органами влади, для досягнення їхніх цілей у сфері викидів СО2.
• Методології і джерела даних мають бути стійкими протягом декількох років, тобто методологія, яка використовується для розробки БКВ, повинна використовуватися також і для наступних інвентаризацій.
(Методологія складання БКВ докладно пояснена в Пораднику, Частини 2 - Інвентаризація базових викидів, зокрема, Таблиця 1 містить повний список галузей, які повинні бути включені в БКВ -Див. Порадник з ПДСЕР, Частина 1 Глава 2 і Частина 2 для більш докладного керівництва по підготовці Інвентаризації викидів; Джерело СІЦ: Як розробити ПДСЕР в містах країн Східного Партнерства та Центральної Азії, Огляд, Липень 2012 року)
15. Як визначити базовий рік інвентаризації для розрахунку викидів СО2?
На відміну від рекомендацій, зазначених у Пораднику з ПДСЕР для країн ЄС, у випадку Підписантів з країн східного партнерства і Центральної Азії, настійно рекомендується використовувати недавній рік. Головною причиною цього є те, що місцеві органи влади часто зустрічаються з труднощами при пошуку надійних даних для складання БКВ станом на 1990р.
Додатковою причиною для того, щоб не приймати вказаний рік для країн з-поза меж ЄС як еталонного, є той факт, що міста, які хочуть включити промисловість в свої ПДСЕР не можуть цього зробити, оскільки більшість пострадянських країн переживало значний економічний занепад у 90-ті роки. Таким чином, рівень їхньої індустріалізації на той час не може адекватно відповідати сучасному.
Деякі місцеві органи влади, що звертають увагу, серед інших факторів, на близькість настання 2020 року, можуть ставити для себе завдання щодо скорочення викидів на більш тривалий термін (наприклад до 2030 року). У цьому випадку вони повинні поставити собі проміжні цілі до 2020р. для можливості порівняльного аналізу з іншими підписантами.
16. Який підхід може бути використаний для розробки БКВ?
Для розробки БКВ на місцем рівні можуть бути обрані два різних підходи, а саме:
- Територіальний підхід або підхід МГЕЗК (Міжурядової групи експертів зі зміни клімату), що покриває всі викиди СО2, причиною яких є споживання енергії на території міста-підписанта.
- Підхід з позиції оцінки життєвого циклу (ОЖЦ), бере до уваги повний життєвий цикл палива / електроенергії. Цей варіант включає всі викиди енергетичного ланцюга, що мають місце за межами території (такі як транспортні витрати, викиди очисних заводів, або викиди при переробці енергії)
17. Що таке План дій для сталого енергетичного розвитку (ПДСЕР)?
План дій для сталого енергетичного розвитку (ПДСЕР) є ключовим елементом, який показує, яким чином підписант Угоди буде виконувати свої зобов'язання до 2020 року. План використовує результати Базового Кадастру Викидів для того, щоб визначити найбільш ефективні сфери дії для виконання місцевих завдань щодо скорочення викидів СО2. Він визначає довгострокову стратегію для досягнення зазначеної цілі та конкретні заходи, які допоможуть перевести спільне бачення у конкретні дії.
18. Що охоплює ПДСЕР?
Угода Мерів стосується дій на місцевому рівні в рамках компетенцій місцевих органів влади. Внаслідок цього очікується, що підписанти Угоди будуть діяти за окремими (або ж усіма) наведеними нижче схемами:
• Споживач і модель: Всі місцеві органи влади несуть відповідальність за своє споживання енергії. Одночасно з цим, вони відіграють роль прикладу, що закликає громадян та інших партнерів більш ефективно використовувати енергію.
• Виробник та постачальник: муніципалітет може також виступати в якості місцевого постачальника комунальних послуг - промоутера місцевого виробництва енергії та використання відновлювальних джерел енергії (тобто когенерації електроенергії та тепла, районних опалювальних систем і т.д.)
- Експерт і мотиватор: важливо працювати в напрямку підвищення поінформованості в кожному місті для підтримки політики стійкої енергетики. Місцеві органи влади можуть виступати в ролі експерта і вихователя громадян та інших партнерів (напр., архітекторів, планувальників, ін. фахівців).
План повинен містити чітку схему стратегічних дій, які місцевий орган влади збирається зробити для досягнення своїх цілей до 2020 року, а саме:
- Довгострокову стратегію і цілі з мінімальними тимчасовими рамками, обмеженими 2020 роком (Дивитися Керівництво по ПДСЕР, частина 1, розділ 6)
- Докладні заходи на наступні 3-5 років, які перетворюють довгострокову стратегію та цілі в конкретні дії. Для успіху ПДСЕР надзвичайно важливо, щоб кожен захід були визнані окремим проектом і управлялися відповідним чином.
19. Які сектори діяльності включаються в ПДСЕР?
Всі зобов'язання повинні бути перетворені в конкретні дії і заходи, які призводять до скорочення викидів СО2 в тоннах або в тоннах на душу населення до 2020 року. Зобов'язання, взяті на себе підписантами, стосуються скорочення викидів СО2 на їхній території.
Таким чином, підхід буде територіальним, а ПДСЕР повинен містити ясний набір заходів, що покривають всі ключові галузі економічної діяльності - не тільки будівлі і комунальне господарство, безпосередньо керовані місцевим органом влади, але й інші важливі галузі економічної діяльності на його території.
Також береться до уваги той факт, що заходи, які стосуються людської діяльності, мають таку ж важливість, як і заходи, які змінюють міське довкілля (наприклад, підвищення енергоефективності інфраструктур). Внаслідок цього, дешеві м'які заходи, що мають на меті формування нового мислення і просування нових навичок, повинні бути включені в ПДСЕР і впроваджені на ранній стадії.
Здійснення інвентаризацій викидів і знання як місцевої ситуації, так і майбутніх перспектив території, є основоположними для визначення пріоритетних сфер для дій і вибору важливих заходів, що призводять до скорочення викидів СО2 на території підписантів.
Навіть якщо частка викидів в кожному секторі специфічна для кожного муніципалітету, нижченаведені сектори є, зазвичай, основними винуватцями викидів в міському середовищі і повинні бути включені в ПДСЕР:
- Муніципальні будівлі, обладнання / споруди
- Інші будівлі, обладнання / споруди
- Житлові будинки
- Місцевий транспорт
Мінімальний критерій, який зазвичай застосовується для прийняття ПДСЕР - включення у БКВ принаймні 3 із 4 ключових секторів і визначення конкретних дій, принаймні для всіх муніципальних і однієї з останніх галузей. Тим не менше, рекомендується включити в План всі сектори, згадані вище, а також якомога більше інших важливих галузей економічної діяльності, як то:
- Місцеві теплові станції і системи очищення стічних вод (якщо вони присутні на території Підписанта)
- Міське освітлення
- Місцеве виробництво енергії
- Планування землекористування
- Промисловість (якщо існує на території Підписанта)
- Міські закупівлі товарів і послуг
- Робота з громадою та партнерами
Зокрема, включення районної системи опалення та системи очистки стічних вод (якщо вони існують на території Підписанта) вважається дуже важливим для «східних» Підписантів, оскільки ці галузі часто є винуватцями великих викидів, а їхня енергоефективність можна значно підвищити.
(Див. Порадник з ПДСЕР, Частина 1, розділ 8 і Частина 3).
20. Коли слід подати ПДСЕР?
ПДСЕР повинен бути представлений через 1 рік після підписання Угоди місцевим органом влади. Ваш ПДСЕР повинен бути схвалений муніципальним Радою і завантажений на національній мові, з використанням системи подання онлайн, доступної російською та англійською мовами в розділі Моя Угода веб-сторінки Угоди Мерів (зона, яка вимагає пароля). Одночасно необхідно представити шаблони ПДСЕР англійською та російською мовами.
Цей шаблон функціонує в якості базового інтернет-інструменту, який ви можете заповнити самі. Він дозволить Вам узагальнити як результати вашої Інвентаризації базових викидів (БКВ), так і ключові елементи Вашого ПДСЕР.
Після представлення Плану, достовірність Ваших даних буде перевірена Спільним Дослідницьким Центром (СІЦ). Як тільки шаблон вашого ПДСЕР буде схвалено, основна інформація буде опублікована на вебсайті Угоди Мерів у вашому профілі підписантів. Після цього ви зможете порівняти ваші дії і ваш прогрес з іншими підписантами.
Всі підписанти Угоди мають доступ до онлайн шаблонаів ПДСЕР через Сторінку підписантів (зона обмеженого доступу) на: http://members.eumayors.eu/ (логін / пароль будуть безпосередньо відправлені Підписанту Угоди).
Доступна копія шаблонів ПДСЕР (формати PDF і Excel), супроводжувана документом з чіткими інструкціями як їх використовувати (у форматі PDF) доступна в бібліотеці вебсайта Угоди Мерів.
21. Як звернутися щодо продовження терміну для подання ПДСЕР?
Продовження терміну подання ПДСЕР може бути розглянуто, коли обставини, що не залежать від місцевого органу влади, уповільнюють завершення і унеможливлюють подання плану до офіційної дати. У цьому випадку, Європейська Комісія може надати відтермінування на 1 рік, якщо місцевий орган надасть докази здійснюваних в даний час кроків та чіткий часовий графік. У цьому випадку, підписанти повинні надати в Офіс Угоди мерів ( seap@eumayors.eu ):
- Докази здійснюваних кроків(наприклад, чернетку БКВ / або чернетку ПДСЕР).
- Чіткий часовий графік, який вказує дату подання кінцевої версії ПДСЕР.
Європейська Комісія встановить нову дату подання Плану відповідно до наданої інформації та графіку.
22. Як відбувається затвердження ПДСЕР?
Усі подані документи (ПДСЕР і шаблон ПДСЕР) передаються в Спільний Дослідницький Центр (СІЦ), який перевірить точність та відповідність представлених даних.
Процедура оцінки грунтується головним чином на описі, укладеному в шаблоні ПДСЕР.
Критерії оцінки наступні:
- ПДСЕР повинен бути схвалений офіційним органом (муніципальною радою).
- У ПДСЕР повинна міститися ясна інформація про цілі щодо скорочення викидів СО2 до 2020 року (мінімум на 20%)
- ПДСЕР повинні містити основні результати БКВ принаймні в трьох з чотирьох ключових секторів*;
- ПДСЕР повинен містити переконливий набір дій, що покриває принаймні 2 з 4 ключових секторів;
- Шаблон ПДСЕР повинен бути заповнений відповідним чином (всі стрічки зеленого кольору є обов'язковими)
* Ключові галузі: муніципальні будівлі, обладнання та споруди, інші (не муніципальні будівлі, обладнання та споруди, житлові будинки, транспорт (включаючи муніципальний транспортний парк, громадський транспорт, приватний транспорт).
З підписантом Угоди зв'яжуться, якщо його он-лайн шаблон ПДСЕР буде визнаний неповним / невідповідним, або у випадку, якщо необхідна додаткова інформація. Після затвердження, основна інформація (тобто основні результати БКВ та основні кроки ПДСЕР) буде показана на вебсайті Угоди Мерів в Каталозі ПДСЕР.
23. Як отримати фінансову підтримку для розробки та впровадження ПДСЕР?
Успішне впровадження ПДСЕР вимагає достатніх фінансових ресурсів. ПДСЕР повинен визначити ключові джерела фінансування, які будуть використовуватися для фінансування дій (див. Порадник ПДСЕР, частина 1, розділ 9). Перше і найбільш реалістичние джерело фінансування, яке можна інвестувати в реконструкцію місцевих енергетичних інфраструктур - це ті кошти, які місцевий орган влади, мешканці та місцеві компанії зможуть заощадити самі, завдяки впровадженню заходів ПДСЕР, спрямованих на підвищення енергоефективності. Прямі інвестиції власників / споживачів енергії неефективних підприємств на муніципальних територіях може стати активом
Додаткові форми фінансування стають доступними, якщо власники «економії витрат, пов'язаних з енергією» здатні довести свої здібності правильно реінвестувати отриману економію.
24. Які фінансові можливості використовувати?
Численні джерела фінансування доступні на місцевому, регіональному та національному рівні, включаючи наступні:
- Власні кошти місцевого органу влади
- Ресурси місцевих партнерів
-Частина, державні партнери
- Муніципальні та регіональні субсидії
Європейські програми фінансування доступні для фінансування проектів із сталої енергії на місцевому рівні. Європейська Комісія, за підтримки Європейського Інвестиційного банку (ЄІБ) та інших банків запровадила різні фінансові інструменти, метою яких є допомога у впровадженні планів дій, підготовлених Підписантами.
Для докладної інформації кандидати повинні напряму зв'язатися з організацією - спонсором або фінансовим інститутом. Резюме спонсорів можна знайти на сайті ОУМ-Схід (http://www.soglasheniemerov.eu/Funding-Instruments.html )
В Дні Сталої енергії
1. Що таке Дні Сталої Енергії?
Міські Дні Сталої Енергії задумано Угодою Мерів як засіб своєрідної «мобілізації» на кілька днів мешканців, політиків і представників бізнесу, щоб усім разом замислитись над перспективами виробництва і споживання енергії в себе в місті та у світі.
Дні енергії - це заходи на місцевому рівні, метою яких є підвищення обізнаності громадян в області таких рішень, як енергоефективність, використання відновлюваних джерел енергії та зв'язок між енергетикою і кліматичними змінами. Зазвичай організовувані в певний період, заходи Днів можуть мінятися, але переважно включають семінари, виставки, екскурсії та дні відкритих дверей.
2. Навіщо організовувати Дні енергії?
Мета Днів – це насамперед підвищення поінформованості міської громади щодо сучасних способів більш ефективного використання енергії, ширшого залучення відновних джерел енергії та протидії глобальній зміні клімату в руслі загальноєвропейської політики. При цьому Дні Сталої Енергії дають містам унікальну можливість донести місцевий План сталого енергетичного розвитку, передбачений Угодою Мерів, практично до всіх його майбутніх виконавців, від органів виконавчої влади почавши і закінчуючи пересічними мешканцями, принагідно налагоджуючи і зміцнюючи контакти між ними та з іншими містами.
Оскільки скорочення викидів СО2 на 20% є завданням, яке стосується всієї території, не тільки муніципальних будівель і транспортних засобів, але також і приватного житла, третього сектора і транспорту, надзвичайно важливо залучати місцевих партнерів та громадян до підготовки та впровадження Плану Дій.
Організація Днів Енергії на місцевому рівні може стати гарною можливістю для інформування та залучення громадян до процесу, завдяки виставкам, екскурсіям, спеціальним кампаніям та ін. Це забезпечує багатосторонню підтримку для всього процесу впровадження ПДСЕР, а також робить вагомий внесок у підвищення обізнаності та зміну поведінки.
3. Як організувати Дні Енергії?
Загалом, організація в місті Днів Сталої Енергії передбачає наступні кроки:
- Створення у виконавчому комітеті міської ради відповідного оргкомітету;
- Проведення оргкомітетом зустрічі з усіма зацікавленими сторонами – потенційними учасниками Днів Сталої Енергії (районними адміністраціями, підприємствами-надавачами енергетичних послуг, фірмами-виробниками енергоефективного обладнання, навчальними закладами, громадськими організаціями тощо) для їх залучення до заходу та з’ясування можливостей спонсорської допомоги;
- Вибір сприятливої дати (Дні Сталої Енергії можна теж проводити одночасно з іншими важливими подіями в місті – Днями міста, виставками, ярмарками тощо);
- Вибір доречної форми (часом Дні Сталої Енергії в місті доцільно проводити в рамках іншого масового заходу);
- Приготування графіку засідань оргкомітету Днів Сталої Енергії;
- Підбір належних заходів;
- Приготування докладної програми Днів Сталої Енергії;
- Розподіл завдань відповідно до програми між членами оргкомітету і партнерами;
- Виконання завдань, періодичне звітування про його перебіг, оперативне вирішення поточних проблем;
- Розповсюдження запрошень (серед мешканців міста і в сусідніх містах), приготування роздаткових матеріалів для відвідувачів;
- Інформування та рекламна діяльність до, під час і після Днів Сталої Енергії (афіші, листівки, публікації у пресі, повідомлення по радіо, на телебаченні і через Інтернет);
- Моніторинг і оцінювання (слід підготувати окремі оцінкові анкети для учасників, відвідувачів і членів оргкомітету), та опрацювання на цій підставі рекомендацій щодо можливих способів покращення організації і проведення Днів Сталої Енергії наступного року.
4. Як отримати підтримку для проведення Днів Енергії?
Підписанти Угоди можуть отримати всебічну підтримку Європейської Кампанії Сталої Енергії, яка зібрала широкий спектр «добрих практик» у сфері організації Днів Енергії на місцевому рівні та комунікації. Всі міста - Підписанти, зацікавлені в отриманні підтримки для організації Днів Енергії та отриманні загальноєвропейського визнання їх заходів, можуть зв'язатися зі Службою Підтримки Днів Енергії за адресою: energydays@sustenergy.org
5. Де можна отримати додаткову інформацію з проведення Днів Енергії?
Порадники з організації Днів Сталої Енергії, відповідні брошури, листівки, плакати, відеокліпи, тощо можна знайти на наступних сайтах:
- Угода Мерів http://www.uhodameriv.eu/support/library_uk.html
- Програма “Intelligent Energy Europe” http://ec.europa.eu/energy/intelligent/library/index_en.htm
- Європейський проект MODEL http://www.energymodel.eu/spip.php?rubrique100
- Кампанія “Sustainable Energy Europe” http://www.sustenergy.org/index.php?option=com_content&view=article&id=7&Itemid=5
- Порадник з проведення Днів енергії (українською мовою), розроблений Асоціацією ЕМУ, та ряд додаткових матеріалів можна знайти за наступним посиланням: http://eecu-comogrant.org.ua/about/downloads/